AEROBIC logo

Späť na homepageSitemapKontakt

         Novinky NOVINKY: 

 

          Aerobic E-Shop         Aerobic Kalendár         Aerobic Inštruktori         Aerobic A.S.A.         Aerobic Fitcentrá         Aerobic Články         Aerobic Burza         Aerobic Kontakt
 
    Aerobic Články
Aerobic & Fitness
Súťaže
Výživa a pitný režim
Aerobikové školy
Podujatia
Recepty zdravej výživy
Zdravie - životný štýl

STREČING – DÔLEŽITÝ KOMPONENT POHYBOVEJ PRÍPRAVY ŠPORTOVCOV STREČING – DÔLEŽITÝ KOMPONENT POHYBOVEJ PRÍPRAVY ŠPORTOVCOV

Zobraziť veľký náhľad

Názov je odvodený z anglického slova „stretching“, čo znamená naťahovanie, alebo rozťahovanie. Svoje uplatnenie si strečing našiel vo vrcholovom športe, v rekreačnom športe, ale taktiež u ľudí so zníženou ohybnosťou. Hlavnou úlohou strečingu je ponaťahovať skrátené svaly, čím prispievame k rozvoju kĺbovej pohyblivosti.

Význam strečingu je najmä kompenzačný a regeneračný:

  • ako kompenzačné cvičenie je vhodnou prevenciou proti zraneniam (pri zanedbaní cvičení na ohybnosť dochádza k skracovaniu svalstva a pravdepodobnosť zranenia sa výrazne zvýši),
  • je aktívnou formou regenerácie.
Strečingové cvičenie môžu byť dynamické, alebo statické:
  • dynamický strečing obsahuje súbor cvičení založených na hmitaní a švihaní. Hlavnou úlohou je dostať sa prudkými pohybmi za hranicu rozsahu. Túto formu strečingu je dôležité zaraďovať len pri rozcvičovaní.
  • Statický strečing je najúčinnejším prostriedkom na rozvoj ohybnosti. Uvedieme 2 typy statického strečingu vychádzajúceho z princípu obranného reflexu svalu:
    1. práca – napätie:
    napnutie svalu na asi 20 – 30 sekúnd (vykonávame prácu proti kladenému odporu, čím dosiahneme unavenie svalu - princíp obranného reflexu svalu),
    2. relaxácia – uvoľnenie:
    uvoľnenie svalu 3 – 6 sekúnd,
    3. extenzia – natiahnutie:
    samotné natiahnutie svalu na asi 20 - 30 sekúnd (pozvoľné natiahnutie danej svalovej partie).

    Iná metóda statického strečingu:

    1. Sval je zvoľna naťahovaný až do pocitu mierneho napätia. V tejto polohe je potrebné vydržať 10 - 20 sekúnd až do okamihu postupného ustupovania napätia.
    2. 
    Pokračujeme v naťahovaní prechodom do fázy pocitu silnejšieho napätia, kde zotrváme 10 až 20 sekúnd.

PRAKTICKÉ UKÁŽKY STREČINGOVÝCH CVIČENÍ:

Natiahnutie šijových a trapézových svalov


Predklon hlavy (obr.1).
V stoji, alebo v sede na zemi spojiť ruky v oblasti temena hlavy. Uvoľniť sa, vydýchnuť a priťahovať bradu k hrudníku. Ramená tlačiť dolu.

Úklony hlavou vpravo, vľavo (obr.2).
Ľavou pažou, vzpažiť, pokrčiť a uchopiť nad pravé ucho. S výdychom uvoľniť a rukou pritiahnuť hlavu k ľavému ramenu. 

 
Natiahnutiesvalov ramenného pletenca.


Vonkajšia strana ramien (obr.3).
Vstoji, alebo vsede predpažiť,pažu pokrčiť vlakti. Druhou pažou uchopiť pokrčený lakeť, uvoľniť saasvýdychom pritiahnuť lakeť ktrupu.

Triceps (obr.4).
Vzpažiť, pokrčiť pažu za hlavou. Druhou rukouuchopiť pokrčený lakeť atlačiť ho za hlavou, smerom na dol.

 
Natiahnutiesvalov chrbta.


Stoj mierne rozkročný, uchopiť sa rukami zvnútornej stranykolien. Snádychom vtiahnuť brušné svaly avyhrbiť chrbát (obr.5).

Vydýchnuť suvoľnením brušných svalov (obr.6).

 
Natiahnutie svalov dolných končatín.


Prednástrana stehna (obr.7)
Vstoji na pravej nohe pokrčte ľavú nohuksedaciemu svalu (pre lepšiu stabilitu jednu ruku oprieť ostenu).Ľavou pažou uchopiť pokrčenú nohu apritiahnuť ksedaciemu svalu,pričom stehenná časť nohy smeruje vzad.

Ohýbače kolien (obr.8)
Stoj na pravej nohe, ktorá je mierne pokrčená.Ľavú nohu prednožiť. Svýdychom zatlačiť pažami do kolennej časti.

 
Natiahnutiesvalov zadnej strany dolných končatín.
 

Lýtkový sval (obr.9).
Stoj výkročný pravou vpred. Ľavá (zadná) nohaje vystretá. Chodidlá sú vo vodorovnej polohe. Paže oprieť opravé koleno,ktoré je pokrčené. Zadnú nohu vystrieť, chodidlá sú vo vodorovnej polohe. Pätuzadnej nohy tlačíme na zem.

Predné lýtko apriehlavkové svaly (obr.10).
Podobne ako predchádzajúce cvičenie. Paže idúdo vzpaženia,zadná noha prejde do výponu.



Späť




Warning: fread() [function.fread]: Length parameter must be greater than 0 in /web/htdocs1/aerobicsk/home/www/functions.php on line 4

 
 
     Nákupný košík
Nákupný košík 0,- €
Objednať tovar
Vyprázdniť košík
Obchodné podmienky
     Prihlásenie



Ak ešte nemáte svoje
konto, zaregistrujte sa.
Registrácia







  Domov | Kontakt | Výmena ikoniek

ISTUDIO webdesign & programming